1956 3627 021 - 4026 838 0930

گفتاردرمانی

تاریخ :‌ 12 آبان 1399, 00:23 بازدید : 78 دسته بندی : خدمات
2
گفتاردرمانی

گفتاردرمانی

مراحل رشد طبیعی گفتار و زبان در کودکان
سخن گفتن یک مهارت آموختنی است که در بین همه انسانها از یک الگوی خاص و یکسان پیروی میکند. رشد مهارتهای ارتباطی کودک از دوره نوزادی و قبل ظهور اولین کلمات او آغاز می شود. اختلال در رشد گفتار وزبان ممکن است موجب اختلال در رشد اجتماعی، تحصیلی و رفتاری کودک شود.هرچه این اختلالات زودتر تشخیص داده شوند، احتمال پایدارشدن و یا شدیدتر شدن آنها کمتر خواهد شد. مداخله به موقع می تواند سبب موفقیت بیشتر کودک در خواندن و نوشتن، انجام کارهای مدرسه و ارتباط او با دیگران شود. در صورتی که نسبت به طبیعی بودن وضعیت گفتار و زبان کودک خود مشکوک هستید با یک متخصص گفتار درمانی تماس بگیرید. توجه داشته باشید آنچه که در مورد مراحل رشد ارتباطی کودکان گفته می شود، سن متوسطی را نشان می دهد که یک مهارت خاص در یک کودک سالم که اطرافیان او فقط با یک زبان صحبت میکنند، ظاهر می شود. از آنجایی که کودکان باهم تفاوت هایی دارند ممکن است در یک محدوده سنی بعضی زودتر و برخی دیرتر مهارتی را بدست آورند. اما اگر این موضوع از محدوده طبیعی خارج شود، مشاوره با یک متخصص گفتار و زبان ضروری خواهد بود.
گفتار درمانی
عوامل موثر بر رشد گفتار و زبان

1- رسش بدن : اولین مسئله لازم ، رسش دستگاهای صوتی وسیستم عصبی-مرکزی است و اگر به عللی این رسش حاصل نشده باشد، به همان میزان رشد زبان به تاخیر می افتد. تغذیه نیز تاثیر قابل توجهی در رشد زبان دارد .

2- سلامت بدن : معمولا کودکان سالم زودتر از بیماران ، زبان را کسب می کنند . سلامت بدن باعث می شودتا کودکان فعالیت بیشتری داشته باشند و به این طرف و آن طرف سر بکشند . با افراد بیشتر ارتباط برقرار کنند و از این خزانه لغات آنها گسترش می یابد و نحوه صحبت کردن را بهترفرا می گیرند .

3- جنس : در بین نوزادان و کودکان ، رشد زبان در دختران بیشتر است و زود ازپسران سخن گفتن را آغاز می کنند و تعداد واژگان بیشتری دارند .

4- هوش : میزان بهره هوشی نیز در رشد گفتار موثر است . کودکان با بهره هوشی بالا در زبان ، پیشرفت بیشتری از خود نشان می دهند.

5- رادیو وتلویزیون : نیز در تمامی مقاطع سنی بر رشد زبان ونحوه تکلم تاثیر دارد و بالاخره نکته مهم و موثر دیگر جو عاطفی خانواده است . خانواده هایی که همواره در آنها جوی پر تشویش و اظطراب حاکم است ، برای رشد زبان کودک ، فرصت کمتری را فراهم می آورند.

6- تماس با همسالان : تماس بیشتر با همسالان و تلاش در جهت پذیرفته شدن به عنوان عضوی از گروه آنها، انگیزه کودک را برای یادگیری گفتار افزایش می دهد .

7- تعداد افراد خانواده : تک فرزند ها یا کودکان متعلق به خانواده های کم جمعیت معمولا به دلیل اینکه والدین آنها دارای وقت بیشتری برای آموزش گفتار به کودک می باشند ، زودتر شروع به صحبت می کنند و گفتارشان مناسب تر است .

8- ترتیب تولد فرزند :
در یک خانواده ، در نتیجه توجه بیشتر والدین ،گفتار فرزند اول نسبت به فرزندان بعدی مناسبتر است .

9_دوزبانه بودن والدین: پدر و مادری که به زبان و لهجه‌های متفاوت سخن می‌گویند گاه کودکانشان بین دو زبان مردد شده و دیرتر دست به انتخاب می‌زنند و شروع به صحبت می‌کنند؛ به‌ویژه زمانی که هر‌یک از والدین به زبان خود تعصب نشان می‌دهند و در یادگیری زبان یا لهجه خودشان توسط کودک لجاجت می‌ورزند.
گفتار درمانی
پیش از گفتـار 
پیش از بیان اولین کلمه ، نوزادان کنترل مناسب و هدف مندی بر صدای خود دارند . قبل از سن ده ماهگی صدای کودکان مراقبان را برای توجه به آن ها برمی انگیزد ( گریه نشانه برخی نیاز هاست ) اما کودکان این کار را آگاهانه انجام نمی دهند . با گذشت اولین سال ، نوزاد کنترل روز افزونی بر نظام آوایی زبان پیدا می کند و لذت زیادی از ایجاد آن می برد ، به طوری که حتی زمانی که کسی کنار آن ها نیست هم آواسازی می کنند . از ویژگی های ارتباط ” هدف مند بودن ” آن است به این ترتیب نوزاد هنوز در مرحله ای از رشد نیست که آواسازی را برای برقراری ارتباط انجام دهد .

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد پیش از آن که کودک اولین کلمه را بیان کند بسیاری از مهارت های مربوط به محاوره در محیط زبانی در اختیار او قرار داده می شود و کودک نیز آن ها را فرا می گیرد.

خصوصیات گفتار بزرگ سالان و نیز نوع بازی های آن ها با کودکان زیر یک سال تاثیر قابل ملاحظه ای در رشد و فراگیری زبان کودکان دارد : سرعت کمتر ، ساخت های ساده تر و آهنگ (intonation ) اغراق آمیزتر . در تعامل های پیش کلامی نوزاد و مراقبان وی مواردی مانند رعایت نوبت و تماس چشمی وجود دارد و کم و بیش رعایت می شود.

از تولد تا ۳ ماهگی

با شنیدن صداهای بلند از جا می پرد.
وقتی کسی با او صحبت می کند، ساکت می شود یا می خندد.
به نظر می رسد که صدای شما را می شناسد و اگر در حال گریه کردن باشد، ساکت می شود.
در زمان مکیدن، در واکنش به صداهایی که می شنود، مکیدن خود را کم یا زیاد می کند.
از خودش صداهای جالبی در می آورد (کو کو ، گوگو)
وقتی خواسته های متفاوتی داشته باشد، گریه هایش هم تغییر می کند.
هنگام دیدن شما لبخند می زند.

4تا6ماهگی
چشمانش به دنبال صداها حرکت می کنند.
نسبت به تغییر تن صدای شما واکنش نشان می دهد.
به اسباب بازی هایی صدادار توجه می کند.
به موسیقی توجه می کند.
با انواع زیادی از صداها که بیشتر شبیه صداهای گفتاری هستند، قان و غون می کند. صداهایی مثل p, b ,n.
تبسم می کند و می خندد.
به صورت هیجان زده و ناراحت صداسازی می کند.
وقتی تنها مانده و یا با شما بازی می کند به آرامی صدا در می آورد.

7تا12ماهگی
از بازیهایی مثل “دالی موشه” لذت می برد.
می چرخد و به دنبال صدا ها می گردد.
وقتی با او حرف می زنند نگاه می کند.
کلماتی را که مربوط به اشیاء آشناست تشخیص می دهد، مثل لیوان، آب، شیر، شیشه، شانه
کم کم به در خواست ها پاسخ می دهد ( مثل “بدو بیا”،” بده”)
در قان و غون او زنجیره های کوتاه و بلند صداها شنیده می شود، مثل: دادا لا لا با با با با
برای جلب توجه از صداهایی غیر از گریه و یا از گفتار استفاده می کند
برای برقراری ارتباط از اشاره و حرکات بدنی استفاده می کند . مثلاً تکان تکان می خورد، دستهایش را باز می کند تا بغلش کنید.
صداهای گفتاری مختلف را تقلید می کند.
در حدود سن یکسالگی ، یک یا دو کلمه دارد (ماما، بابا، دَدَ، بای بای)، هرچند که ممکن است کاملاً واضح نباشند.

یک تا دو سالگی
شنیدن و درک کردن 
سخن گفتن
اگر از او بخواهید، بعضی از اعضای بدنش را نشان می دهد ( مثل دستت کو؟)
دستورات ساده را اجرا می کند و سؤالات ساده را می فهمد.( مثل: توپو قِل بده، نی نی رو بوس کن، کفشت کجاست؟ )
به داستان های ساده و شعر و سرود گوش می دهد.
وقتی نام عکس های کتاب را بگویید، آنها را نشان می دهد.
هر ماه کلمات بیشتری می گوید.
بعضی از کلمات پرسشی را بکار می برد ( مثل: بابا کو؟ ، بریم دَ دَ ؟ ، این چیه؟ )
از ترکیب های دو کلمه ای استفاده می کند ( بابا من، لالا نه، مامان دَدَ )
بسیاری از صداهای گفتاری ( همخوان ها) را در ابتدای کلمات بکار می برد. ( یعنی صدای ابتدایی بیشتر کلمات را درست تلفظ می کند)

دو تا سه سالگی

شنیدن و درک کردن
سخن گفتن
معنی کلمات متضاد را می فهمد ( تو- بیرون، بالا– پایین ، کوچک – بزرگ، برو– بایست)
دستورات دوقسمتی را انجام می دهد ( کتاب را بردار بذار روی میز)
مدت طولانی تری به قصه ها گوش می دهد و از شنیدن آنها لذت می برد.
تقریباً برای هر چیزی یک کلمه دارد.
در صحبت کردن و سؤال پرسیدن از جملات دو یا سه کلمه ای استفاده می کند.
صداهای ک، گ، ف، ت، د،نرا بکار می برد.
گفتار او بیشتر وقت ها برای شنونده های آشنا ، قابل فهم است
اغلب وقتی شیئی را نام می برید، به دنبال آن می گردد و یا به آن توجه می کند.

 سه تا چهار سالگی

شنیدن و درک کردن 
سخن گفتن
وقتی از اتاق دیگری صدایش می زنید، می شنود.
صدای رادیو و تلویزیون را در سطح بلندی که سایر افراد خانواده گوش می کنند، می شنود.
به سؤالات ساده ای که با “کی”، “چی”، “کجا”، و “چرا” شروع می شوند، پاسخ می دهد.
در مورد کارهای مهد کودک یاخانه دوستانش صحبت می کند.
افرادی که عضو خانواده نیستند، معمولاً گفتار اورا می فهمند.
از جملات زیادی که حاوی چهار کلمه یا بیشتر باشند، استفاده می کند.
اغلب راحت و بدون تکرار هجا یا کلمات صحبت می کند.

چهار تا پنج سالگی
شنیدن و درک کردن
سخن گفتن
به داستان های کوتاه توجه می کند و به سؤالات ساده در مورد آنها پاسخ می دهد.
بیشتر چیزهایی را که در خانه یا مدرسه گفته می شود، شنیده و درک می کند.
از جملاتی استفاده می کند که شامل جزئیات زیادی است( سیبی که از همه بزرگتره مال منه)
داستان هایی تعریف می کند که به موضوع مربوط است.
به راحتی با کودکان و بزرگسالان ارتباط برقرار می کند.
بیشتر صداهای گفتاری را درست تلفظ می کند، بجز بعضی از صداها که هنوز ممکن است درست تولید نشوند، مثل: ل، س، ر،و، ل،چ ، ش
کلمات هم قافیه می گوید.
نام بعضی از حروف و اعداد را می گوید.
از نظر دستور زبان مثل بقیه اعضای خانواده صحبت می کند.

آسیب شناسی گفتار و زبان پس از انجام ارزیابی های اولیه کودک کم شنوا، درمانی را مختص همان کودک برنامه ریزی می کند. مهم است بدانیم که یک کودک کم شنوا فقط در گفتار و تولید و تلفظ صداها به مشکل بر نمی خورد، بلکه آسیب در صرف و نحو آگاهی واجی، اختلال تشدید (تو دماغی صحبت کردن)، اختلال صوت و مشکلات تحصیلی شامل اختلال خواندن و نوشتن (اختلال یادگیری)، قسمتی از مشکلات یک کودک کم شنوا می باشد. 
علاوه بر موارد بالا ، کودک کم شنوا در برقراری ارتباط با دیگران، شروع ، ادامه و اتمام یک مکالمه ، مهارت های اجتماعی مانند دوست یابی ، حل مسئله، و حتی در بازیهایش نیز دچار محدودیت و آسیب می شود.

گفتار درمانگر با برگزاری جلسات انفرادی و گروهی به حل این مشکلات و مسائل می پردازد. لازم به ذکر است همکاری خانواده در این زمینه پیش نیاز پیشرفت کودک می باشد.

مرکز تخصصی توانبخشی رسا شهرستان ورامین با همکاری بهترین متخصصین گفتار درمانی و با بهره مندی از فضایی کاملا تخصصی اماده ی ارائه ی کلیه خدمات گفتار درمانی به صورت خصوصی( آنلاین و حضوری) و گروهی به شما عزیزان میباشد جهت رزرو نوبت از طریق راه های ارتباطی با ما تماس بگیرید.

آدرس ما: شهرستان ورامين ، ميدان امام خميني ،‌پاساژ مهماندوست ، طبقه ي اول

شماره هاي تماس:
09308384026
021-36271956
021-36281378

کلید واژه ها : گفتاردرمانی

مطالب مشابه


قالب ضدآب و ضدصوت سمعک
قالب ضدآب و ضدصوت سمعک

افرادی که دچار پارگی پرده گوش (پرده تمپان) هستند باید مراقبت های ویژه ای برای عدم ورود آب

99.08.11 خدمات
تجویز سمعک
تجویز انواع سمعک

سمعک یک پروتز کوچک پزشکی برای گوش است که برای بهبود شنوایی و درک گفتار افراد استفاده می

99.11.21 خدمات
ارزیابی و توانبخشی وزوز گوش
ارزیابی و توانبخشی وزوز گوش

وزوز گوش یکی از شایع ترین مشکلات دستگاه شنوایی است که در آن فرد مبتلا، صدایی بدون منشأ

99.11.21 خدمات

ارسال نظر

 

عکس خوانده نمی‌شود

© کلیه حقوق این وب سایت برای مركز رسا محفوظ است.
انصراف
پاسخگو هستیم
گفتگوی آنلاین

برای شروع مکالمه بر روی یک گزینه کلیک کنید

لطفا برای شروع گفتگو فقط پیام متنی ارسال کنید.